043 - 321 93 83 bestuur@svkoko.nl

Wat maakt KoKo anders dan andere verenigingen?

KoKo is de enige niet-traditionele vereniging in Maastricht. Dit wil absoluut niet zeggen dat er geen tradities zijn, deze zijn er namelijk in overvloed. Niet-traditioneel betekent dat we geen ontgroening hebben en geen sterke hiërarchie hebben. KoKo is een vrije en open vereniging. Gelijkheid staat bij ons hoog in het vaandel, waardoor iedereen een plek vindt binnen KoKo. Ook zijn wij een vrijblijvende vereniging. Er zijn tal van mogelijkheden om je in te zetten voor de vereniging, maar je bent tot niets verplicht. Hiermee onderscheidt KoKo zich van de andere verenigingen.

Wat is het verschil tussen een studievereniging en een studentenvereniging?

Een studievereniging focust zich vooral op een bepaalde studie en organiseert activiteiten omtrent die studie en haar studenten. Je kan dus ook alleen lid worden van een studievereniging als je die specifieke studie volgt. Een studentenvereniging is veel groter. Bij ons kan je ongeacht je studie lid worden en heb je meer  mogelijkheden. Zo kun je je bij veel verschillende commissies aanmelden of kun je lid worden van een dispuut.

Heb ik nog tijd voor het ondernemen van activiteiten naast mijn studie?

Over het algemeen heb je meer dan genoeg tijd om nog activiteiten te ondernemen naast je studie. Veel van onze leden zijn ook actief, los van hun studie. Dat wil zeggen dat zij lid zijn van een commissie, dispuut, bertje of zich op een andere manier inzetten voor KoKo. Mocht het zo zijn dat je even een tijdje erg druk bent met je studie, is dat geen probleem! KoKo biedt daarnaast de mogelijkheid om in contact te komen met leden die dezelfde studie volgen. Onze leden vinden het geen probleem om elkaar te helpen met studie, waardoor je op KoKo ook genoeg hulp bij je studie kan vinden.

Op welke manier kan ik actief worden binnen KoKo?

KoKo biedt veel mogelijkheden om actief te worden! Zo krijgt iedere eerstejaars sowieso een jaarclub en kun je er voor kiezen om je aan te sluiten bij een commissie die jij interessant vindt of bij een dispuut dat je aanspreekt. Ten slotte zijn er ook nog bertjes waar je je bij kunt aansluiten of richt je zelf een bertje op. Bertjes zijn groepjes mensen met een gemeenschappelijke interesse

Wat als ik maar een jaartje in Maastricht blijf?

Ook als je maar een jaar in Maastricht bent, is het zeker de moeite waard om je in te schrijven. Doordat KoKo een vrijblijvende vereniging is zonder verplichtingen, zit je niet aan de vereniging vast, mocht je weer uit Maastricht weggaan. Je kunt je gewoon voor een jaar aansluiten bij je jaarclub, commissie of bertje.

Wat is de meerwaarde van het lidmaatschap?

Niet alleen zorgt je lidmaatschap ervoor dat je snel veel goede vrienden maakt binnen Maastricht, ook leer je de stad kennen, waardoor je snel je plekje vindt. Omdat je veel mensen leert kennen, kom je natuurlijk ook in aanraking met mensen die je kunnen helpen met je studie. KoKo biedt je verder veel verschillende mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Zo kun je waardevolle ervaringen opdoen en nieuwe vaardigheden ontwikkelen. Je leert ontzettend veel van, bijvoorbeeld, het werken in een commissie en in je latere leven heb je daar ook nog profijt van

Waarom heeft KoKo geen introductieperiode?

KoKo heeft zeker een introductieperiode, maar het verschil met de andere verenigingen is dat een ontgroening niet tot ons programma behoort. Bij ons ga je mee op een introductieweekendje, in plaats van een ontgroeningsweekend. Tijdens dit weekendje leer je al veel andere eerstejaars en KoKo-leden kennen. Na het weekendje hebben we nog een periode, waarin je alle aspecten van KoKo leert kennen. Niet te vergeten: er zijn ook genoeg leuke feesten en borrels waar je naar toe kunt!

Wat kan ik uit mijn lidmaatschap halen, behalve de gezellige borrels en feesten?

Naast alle borrels en feesten biedt KoKo nog veel meer! Zo kun je je aansluiten bij een commissie. KoKo heeft veel verschillende commissies, met elk een eigen aparte functie. Je hebt dus genoeg keuze om een commissie te vinden die aansluit bij je interesses. Hier doe je waardevolle ervaringen op en kun je aan je vaardigheden werken. Zo leer je ook veel op het gebied van verantwoordelijkheid, professionaliteit en creativiteit.

Hoe zit het met het vinden van een kamer?

Het vinden van een kamer kan lastig zijn. Het is sowieso raadzaam om je in te schrijven bij Maastricht Housing. Maastricht Housing heeft een site waar veel kamers op komen te staan, van veel verschillende woningcorporaties en particuliere verhuurders. KoKo heeft natuurlijk ook een goed netwerk voor als je op zoek bent naar een kamer. Veel van onze leden dragen hun kamer over aan een ander lid, dus zoek je nog een kamer, laat het even weten en we helpen je graag met zoeken!

Hoe weet ik of een studentenvereniging iets voor mij is?

Als je twijfelt over inschrijving bij een studentenvereniging, zijn we altijd bereid om je meer informatie te geven en je vragen te beantwoorden. Neem contact met ons op en kom een keertje langs bij een borrel of doe mee met een rondleiding, waar veel over onze vereniging wordt uitgelegd. Op deze manier krijg je een beter beeld van onze studentenvereniging, waardoor je een beter overwogen keuze kunt maken.

Ben ik welkom als international?

Zeker! Wij hebben meerdere internationale studenten binnen de vereniging. We hebben een commissie die volledig Engelstalig vergadert.