HELP, MIJN KIND GAAT STUDEREN!

Help! Mijn kind gaat studeren!
Uw kind heeft gekozen voor een studie aan de universiteit of hogeschool in Maastricht en is hier op kamers gaan wonen. Misschien vindt u het heerlijk rustig in huis, maar ongetwijfeld maakt u zich ook zorgen over hoe het leven van uw kind er hier uit gaat zien. Op kamers gaan, een nieuwe studie en ook nog een sociaal leven opbouwen: komt dat allemaal wel goed? Een studentenvereniging vormt een uitgelezen gelegenheid om binnen korte tijd veel mensen te leren kennen. Daarnaast biedt een studentenvereniging de gelegenheid voor uw kind om zich naast zijn of haar studie te ontplooien en ervaring op te doen in verschillende commissies. Zo ook bij studentenvereniging KoKo.

Studiementoren
In de eerste instantie is ons programma er op gericht om nieuwe eerstejaars zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen en elkaar te leren kennen. Dit begint al op introductieweekend en wordt voortgezet in de eerste maanden van het lidmaatschap. Zo wordt de vorming van jaarclubs gestimuleerd; een groepje eerstejaars dat iedere maandagavond samen eet en daarna iets gezelligs onderneemt. Naast het maken van vrienden is het natuurlijk belangrijk om genoeg aandacht op je studie te vestigen. Om deze reden krijgen onze nieuwe leden een ouderejaars student als studiementor toegewezen, die ze kan helpen met het plannen van hun studie, kan helpen bij tentamens en vragen kan beantwoorden.

Commissiewerk
Studentenvereniging KoKo bestaat sinds 1976 en onderscheidt zich van andere verenigingen doordat er waardering is voor inzet van leden in plaats van lidmaatschapsjaren. Vanaf het eerste jaar kunnen onze leden al plaatsnemen in commissies, een groep die zich bezighoudt met het organiseren van activiteiten. Met 21 commissies is er een gevarieerd scala. Denk bijvoorbeeld aan een juridische en financiƫle commissie, die het bestuur ondersteunt en controleert, of een redactionele commissie, die het verenigingsblad schrijft. Ook zijn er commissies die evenementen organiseren, zoals een cultureel festival en grote feesten. Het deelnemen in een commissie levert naast een mooie aantekening op je cv organisatorische ervaring op, met name het samenwerken in een groep en functioneren in vergaderingen.

Feesten
Hoewel er natuurlijk veel meer gebeurt bij een vereniging dan vermaak in de bar, kunnen wij niet ontkennen dat er zo nu en dan een pilsje wordt genuttigd tijdens onze activiteiten. Natuurlijk is ontspanning belangrijk en wij stimuleren dan ook gezellige kroegavonden. Natuurlijk gaat ook hier studie voor en organiseren wij geen activiteiten rondom toetsweken.

Ouderdag
Na alle verhalen die uw kind mee naar huis neemt over studentenvereniging KoKo, is de leukste manier om de vereniging te leren kennen natuurlijk door een keer langs te komen. Daarom organiseren wij halverwege het jaar een ouderdag waarbij we u Maastricht en SV KoKo laten zien. Een leuke dag waarop u de vrienden van uw kind kunt ontmoeten en de kroeg en vereniging kunt zien waar uw zoon of dochter zijn of haar plekje gevonden heeft.